nuffnang

Sunday 6 November 2011

malaysia-jerman-paris

:Journey 1

MALAYSIA-GERMAN-PARIS
(22 Okt. Hingga 31 Okt. 2011)

Kami dari Jabatan Pengajian Kolej Komuniti telah diberi peluang mengadakan lawatan penandaarasan ke German. Kami terdiri daripada En. Mohd Nasir bin Abd.Ghani (Pengarah Kolej Komuniti Kepala Batas), Tuan Haji Abdul Rahim bin Othman (Pengarah Kolej Komuniti Taiping) dan Tuan Haji Zairon bin Mustapha (Pengarah Kolej Komuniti Kok Lanas).Tujuan utama lawatan ini ialah untuk melihat, mempelajari serta mengkaji sistem latihan vokasional yang dilaksanakan di German.

JADUAL LAWATAN
22 Oktober 2011(Sabtu)

Kami bertolak dari KLIA jam 11.50 malam ke Lapangan Terbang Frankfurt. Tiba di Frankfurt pada 23 Oktober 2011 (Ahad),kami di sambut oleh wakil Al-Nour Consultancy Weilhem, Puan Leda Hernandez. Kami di bawa menginap di Hotel Best Western di Bandar Frankfurt. Puan Leda Hernandez telah memberi taklimat tentang lawatan yang akan dilangsungkan sepanjang tempoh lawatan berlangsung. Beliau telah menerangkan overview latihan pendidikan vokasional di German. Kami juga dibawa melawat sekitar bandar Frankfurt. Hari Ahad semua kedai dan pejabat sekitar bandar Frankfurt tutup. Jadi kami sekadar melihat kedai dari luar sahaja.

24 Oktober 2011 ( Isnin)
Jam 7.00 pagi kami bergegas ke stesen keretapi Frankfurt. Perjalanan mengambil masa selama 2 jam dengan keretapi laju. Pengalaman pertama menaiki keretapi laju. Ketepatan masa merupakan agenda utama dalam sistem perjalanan keretapi. Untuk menjadi negara maju, ketepatan masa adalah merupakan kunci utama.



Lawatan ke sekolah vokasional (Berufschuler) Jakob-Preh Schule di Bed Neustad. Pengarah sekolah tersebut Mr. Kurt Hasfuter memberi taklimat berkaitan sistem persekolah yang dilaksanakan di sekolah tersebut. Sekolah tersebut terletak di kawasan perusahaan seperti syarikat Siemen. Latihan yang dilaksanakan di sekolah tersebut ialah bidang elektronik, mekatronik, metalwork dan ekonomi. Bilangan pelajar sekitar 650 pelajar. Peralatan sekolah terutamanya untuk bidang teknikal sebahagiannya di terima dari pihak industri dan sebahagian lagi di sediakan oleh bahagian pendidikan. Pembangunan kurikulum dilaksanakan bersama pihak industri. Pelajar daripada industri melaksanakan latihan sekolah tersebut (Dual Sistem). Kurikulum berbentuk student self learning. Pelajar menyelesaikan masalah pembelajaran secara individu dan berkumpulan. Pelajar juga diberi pendedahan tentang kemahiran sosial dan soft-skill. .

Kursus Mekatronik. (Contoh bagi pelajar dari industri)
04.10.2011 hingga 14.10.2011     -          2 minggu
12.12.2011 hingga 23.12.2011     -          2 minggu
23.01.2012 hingga 03.02.2012     -           2 minggu
12.03.20112 hingga 16.03.2012   -           1 minggu
14.05.2012 hingga 25.05. 2012    -          2 minggu
11.06.2012 hingga 15.06.2012     -          1 minggu
16.07.2012 hingga 27.07.2012      -          2 minggu

Pelajar di anugerahkan sijil oleh pihak sekolah dan pihak Chamber. Aktiviti sekolah digerakkan oleh pihak berkuasa tempatan. Gaji guru dibayar oleh kerajaan.

Lewat petang kami ke hotel penginapan di Ibis Hotel, Munich. Tram bersimpang siur dalam bandar Munich tapi tidak berlaku kemalangan. Landasannya tidak berpagar. Tram juga menghormati traffic light. Berhenti dipersimpangan. Sistem trafiknya berjalan lancar. Masing-masing hormat menghormati satu sama lain.

25 Oktober 2011 (Selasa)

Lawatan ke Sekolah Vokasional Robert Bosch. Pengarah sekolah tersebut  telah memberi taklimat tentang pelaksanaan latihan di sekolah  tersebut. Antaranya ialah Role of RBS, Training Approach dan Cooperation with private sector.Projek pelajar dihasilkan bersama syarikat.Hasil projek dibentangkan kepada pihak sekolah dan syarikat. Pelajar turut menyertai pertandingan peringkat sekolah dan negeri. Sijil di anugerah oleh tiga badan: sekolah, pihak syarikat dan chamber. Pelajar-pelajar boleh melanjutkan pelajaran di university of applied science.Terdapat 3 jenis kumpulan pelajar ia-itu akademik sehingga A level, master craftman dan technician.( ketiga-tiga mod ini di beri peluang untuk melanjutkan pelajaran ke university of applied science ). Kami turut dibawa melawat ke bengkel dan makmal sekolah tersebut.



3.00 petang – Lawatan ke Parlimen Bavaria, bertemu Prof. Dr. Barfuz ahli kongres pendidikan ( Bayerischer Landtag). Perbincangan berkaitan sistem pendidikan vokasional di German dan perancangan lawatan Daerah Lauingen. Banyak yang dapat kami pelajari dari beliau.

Perbincangan dengan Ahli Kongres Munich dan rakan-rakan
di salah sebuah restoran di bandar Munich.

26 Oktober 2011 (Rabu)
Lawatan ke IHK Munich Chamber. Taklimat disampaikan oleh Josef Hans Rauch dari Industrie und Handelkammer fur. Taklimat berkaitan latihan keusahawan, eksekutif dan specialists.(Further Trainning). Bahagian ini turut mengendalikan latihan seperti professional dan latihan dalam perkhidmatan. Selain itu ia juga melaksanakan on-line training serta in-house training yang diperlukan oleh syarikat. Cadangan bagi Kolej Komuniti mewujudkan bahagian latihan untuk menjalankan kursus-kursus teknikal dan on-job training bagi pensyarah. Menyediakan 200 bidang latihan di namakan sebagai further training. Daripada latihan vokasional mereka boleh memperolehi meister (bachelor professional) dalam tempoh 7 bulan. Mereka boleh menyambung ke peringkat Technischer Betriebswirt (Master professional) dalam tempoh 8 bulan sepenuh masa. Semua di taja oleh syarikat.

Taklimat kedua disampaikan oleh Mrs Birgit Heiss dari Chamber of Commerce. Keseluruhan pelajar teknikal di Germany ialah lebih kurang 2 juta. Selain itu German mempunyai 1.6 juta aperantis. Badan yang mengendalikan latihan vokasional di namakan sebagai BIBB ( Federal Institute of Vocational Training).Mempunyai 80 pusat chambers of commerce di seluruh German dan mempunyai 16 kumpulan kerja yang terdiri dari pelbagai bidang. Kumpulan kerja (working group) terdiri daripada ahli chambers dikalangan sekolah,syarikat dan union(employee association). Terdapat 367 ribu buah syarikat yang terlibat dalam dual system di German.( Besar,sederhana dan kecil ). Menggunakan akta Special Vocational Training Act. Melaksanakan 3 tahun kontrak skim latihan aparentis antara sekolah dan syarikat. Hasil latihan terdapat 70 peratus daripada aparentis bekerja dengan syarikat tersebut. Kaedah latihan adala percuma seperti termaktub dalam akta.

27 Oktober 2011 (Khamis)

Lawatan ke sekolah vokasional  Staatliche D’Lauingen.Taklimat di sampaikan oleh Pengarah Mr. Werner J. Wittmann. Mempunyai sejumlah 2300 pelajar. Bidang latihan ialah elektikal, environtel protection(sewage system), building dan food technology.43 peratus pelajar melanjutkan pelajaran ke university of aaplied science. Terdapat 33 peratus pelajar sepenuh masa (38 minggu di sekolah, selebihnya di industry), 64 peratus ialah pelajar separuh masa (12 minggu dalam setahun belajar di sekolah, selebihnya bekerja di syarikat).
       
Sebelah petang kami sempat melawat mazium BMW dan juga gelanggang Olimpik Munich 1972.

                                      
28 Oktober 2011 (Jumaat)
Lawatan ke Same Deutz-Fahr Deutchland GmnH. Taklimat di sampaikan oleh Leonhard Schuster – Managing Director, Finance,Human Resources, IT. Syarikat pengeluaran jentera pertanian (tractor berjenama Lamborgini ). Syarikat eksport traktor pertanian antarabangsa ini telah melaksanakan latihan aparentis untuk 32 pelajar dalam bidang elektrikal, mekanikal dan kejuruteraan pertanian. Sasaran ialah untuk mendapatkan pekerja yang berkemahiran tinggi bagi tujuan projek jangka panjang syarikat.

Keistimewaan syarikat ini ialah menyediakan seorang jurulatih sepenuh  masa bagi tujuan membimbing pelatih. Latihan selama 3 tahun, 2 tahun di bahagian mekanikal pembuatan dan mesin CNC (training workshop), selebihnya  pelatih ditempatkan di bahagian kawalan mutu, di bahagian akaun dan bahagian logistic ( production and sale ). Di samping itu pelatih perlu berada di sekolah vokasional selama seminggu bagi setiap bulan (system Dual).

Pelatih di kehendaki secara berkumpulan membentangkan hasil projek sebanyak 3 kali setahun kepada pihak syarikat, dan dihadiri oleh 400 kakitangan syarikat. Antara projek yang dihasilkan oleh pelatih yang di gunakan oleh syarikat ialah work safety yang menggunakan hand made play card.
Pada sebelah petang kami dikejutkan dengan berita pekerja Air France melancarkan mogok. Banyak penerbangan telah dibatalkan. Kami bergegas ke airport untuk membuat tempahan baru. Kami bernasib baik kerana masih ada kekosongan seat untuk penerbangan ke Paris keesokan harinya.

29 Okt. 2011 (Sabtu)

Awal pagi, jam 4.00, bagi ke Munich Airport. Kami bersyukur kerana di Munich Airport di sediakan surau untuk memudahkan kami mengerjakan solat subuh. Penerbangan kami ke Paris berjalan lancar tanpa apa-apa kesulitan walaupun terpaksa beratur panjang semasa check-in.

Pengalaman di Paris banyak mengajar kami erti komunikasi. Tanpa komunikasi yang baik, kami akan bergerak dalam kegelapan dalam cahaya yang terang. Malu bertanya sesat jalan. Manusia berjalan mencari arah masing-masing. Semuanya pelancong luar. Arah tuju dan panduan yang ditanya hanya pada orang yang tepat. Kota pelancongan.

Kami sempat melawat beberapa tempat menarik yang menjadi tumpuan ramai. Kami lihat masing-masing cuba dapatkan posing yang terbaik untuk dijadikan kenangan bila pulang ke negeri masing-masing.

30 Oktober 2011 (Ahad)

Jam 12.30 tgh, kami meninggalkan kota Paris dan benua Eropah dengan penuh kenangan dan pengalaman baru yang bakal kami kongsikan bersama dengan rakan kami di kolej komuniti.



APA YANG BOLEH KITA PELAJARI BERSAMA.
  1. Bebanan tugas melahirkan modal insan yang berkemahiran tinggi bukan sahaja terletak di bahu pusat latihan kemahiran semata-mata. Penglibatan syarikat/industri dalam menjayakan program latihan kemahiran amat perlu dilaksanakan secara bersama. Satu akta latihanadalah perlu untuk menjamin penglibatan pihak swasta dalam menjayakan program ini. German berjaya melahirkan ramai tenaga mahir dalam bidang teknikal kerana adanya akta yang memaksa penglibatan pihak swasta.
  2. Satu badan atau majlis bersama yang berfungsi untuk merangka kurikulum, membuat penilaian dan pengiktirafan perlu diwujudkan. Keanggotaannya terdiri dari pihak industri dan pusat latihan kemahiran. 
  3. Pelajar lulusan sijil kemahiran berpeluang melanjutkan pelajaran dalam bidang kemahiran sehingga keperingkat ijazah lanjutan kemahiran.
  4. Disiplin dan kerjasama adalah merupakan antara kunci utama untuk menjadi negara maju.
  5. Komunikasi amat penting bagi menjamin kita tidak melaksanakan satu tugas dengan lancar dan berkesan. 

KESIMPULAN
Lawatan ini sangat berfaedah bagi meningkatkan lagi program latihan kemahiran di kolej komuniti seluruh Malaysia. Program lawatan seperti ini perlu dilaksanakan  secara berterusan bagi tujuan pendedahan tentang corak latihan kemahiran yang dilaksanakan di negara maju.
                                                  


No comments:

Post a Comment