nuffnang

Tuesday 22 November 2011

Journey 6

23 Nov. 2011: Pagi ini, saya bersembang dengan dengan rakan baik saya. Rakan baik saya ini berurusan dengan satu jabatan kerajaan yang mengeluarkan lesen untuk beliau menjalankan satu aktiviti yang memberi banyak manafaat kepada rakyat jelata. Saya bersyukur mempunyai rakan baik sebegini yang sanggup bertungkus lumus merancangkan satu program sebegini.

Rungutan beliau kepada saya. Sudah dua minggu dia turun naik pejabat tersebut hanya untuk menguruskan lesen untuk menjalankan program yang beliau rancangkan. Setiap kali urusan dibuat ada saja yang tak kena, ada saja yang diperlukan. Kadang-kadang pegawai tidak ada pejabat. Kadang kala pegawai mesyuarat. kadang kala pegawai lewat masuk pejabat. Kalau sebelah pagi jam 9.30 pagi atau sebelah petang jam 2.30 ptg, belum tentu ada kata pejabat. Urusan yang sepatutnya diselesaikan dalam masa 2 jam memerlukan sekurang-kurang dua minggu untuk diselesaikan.

Mengapakah semuanya ini berlaku? Sebagai seorang yang mengamalkan ajaran Islam, setiap hari kita bersembahyang, adakah ini yang disuruh oleh Islam? Di pejabat, kita gantung Kod nilai-nilai murni penjawat awam. Nampak gaya, nilai-nilai yang ditulis hanya sesuai berada dalam bentuk tulisan dan dibukukan tetapi tetapi tidak siapa yang amalkan atau ambil tahu.

Setiap minggu, tazkirah pagi dihadiri. Apa yang ditazkirahkan seperti masuk telinga kanan, keluar teliga kiri. Kesian kepada pemimpin kita, minta kita semua amalkan kerja yang cekap, berintergriti, tidak membuang masa, amanah dan pelbagai nilai-nilai.

Arwah ayah saya berpesan kepada saya; Jika hari ini kita menyusahkan orang sekali, suatu hari nanti orang lain akan menyusahkan kita 10 kali. Jika perkara itu tidak kena pada kita, mungkin ia akan berlaku kepada anak kita atau cucu cicit kita.

Pesannya lagi. setiap pagi sebelum keluar dari rumah untuk pergi bekerja, berniatlah dalam diri sendiri yang kita akan melaksanakan tugas yang terbaik untuk hari tersebut. Maka kerja yang kita lakukan akan menjadi berkat dan ia akan dianggap sebagai satu ibadah.

No comments:

Post a Comment