nuffnang

Wednesday, 9 November 2011

Journey 4:

10 Okt. 2011 - Jam 9.00 pagi, saya berkesempatan berdiskusi dengan seorang teman baru rakan lama yang pakar dalam bidang fotografi. Topik perbualan kami adalah mengenai kegusaran beliau mengenai generasi baru yang tidak memiliki aset kemahiran teknikal yang boleh mereka banggakan. Semua negara maju katanya memiliki modal insan berkemahiran teknikal yang tinggi. Kita di sini banyak bercerita pasal teori, banyak penyelidikan tidak digunakan sepenuhnya, terlalu banyak perancangan yang dibuat dengan penuh sistematik dan strategik namum pelaksanaannya tidak sepertimana yang dirancangkan. Kita di sini juga, banyak program ad-hoc, maka pelaksanaannya sekadar melepas batuk ditangga. Perlu diselesaikan segera.Hasil dan impak dari program tersebut tidak seberapa. 

Kadang kala tambah kawan saya itu, kita mempunyai modal insan yang berkemahiran tinggi tapi kemahiran softskillnya pula kurang. Maka modal insan kita masih belum layak di panggil modal insan kelas pertama.

Kawan saya menambah, untuk menjadikan modal insan kelas pertama, mereka perlu memiliki beberapa ciri tertentu, antaranya:-
  • Berpengetahuan dalam bidang yang diceburi 
  • Berkemahiran melaksanakan sesuatu tugas dengan berkesan
  • Utamakan keselamatan dalam apa jua yang dilakukan
  • Mempunyai etiket yang tinggi
  • Mempunyai kemahiran softskill
Marilah kita sama-sama fikirkan bersama pandangan rakan baru saya itu,
  1. Apakah peranan kita sebagai pendidik untuk melahirkan graduan yang berkualiti?
  2. Apakah peranan pelajar untuk menjadi graduan 

No comments:

Post a Comment