nuffnang

Wednesday 9 November 2011

Journey 3:

9 Okt. 2011- Jam 3.30 ptg saya berkesempatan berjumpa dengan sekumpulan pelajar yang berminat dalam bidang fotografi. Mereka ini adalah merupakan kumpulan pertama yang kami pilih melalui satu tapisan yang agak ketat untuk mengikuti Program Perantisan Keusahawanan Fotografi. Kami menjemput 2 orang profesional di Kelantan dalam bidang fotografi untuk melatih mereka mendalami bidang fotografi.

Nasihat saya pada mereka, untuk menjadi usahawan yang berjaya kita perlu memiliki kemahiran dalam bidang usahawan yang bakal kita usahakan. Jika tidak besok kita akan menjadi usahawan pak kadok. Menang sorak kampung tergadai. Perasan telah berjaya tetapi rupanya jadi mangsa penipuan orang yang berjaya.

Nasihat saya lagi pada mereka, bila sudah miliki kemahiran yang tinggi, jangan lupa diri, bongkak dan angkuh. Sentiasa ingin asal usul kita dan sentiasa menjadi rasmi padi, makin tunduk, makin berisi.

Selanjutnya nasihat saya, walaupun kita hanya sekadar miliki sijil modul kolej komuniti, tetapi kita kemahiran yang kita ada merupakan aset yang tiada nilainya di dunia ini. Saya pernah menjadi panel temuduga untuk mengambil tenaga kerja untuk bertugas sebagai pensyarah di kolej komuniti dan politeknik. Tanya saya pada seorang calon yang  datang  dari sebuah universiti. Apakah aset yang ada pada saudara yang boleh ditawarkan kepada saya yang boleh membantu menghasilkan modal insan yang berkemahiran dan mampu membantu negara menjadi negara maju menjelang tahun 2020? Jawab calon tersebut, saya mempunyai kemahiran menerangkan teori-teori yang diajarkan pada saya di bilik kuliah. Saya nyatakan kepada calon tersebut, saya memerlukan kemahiran melaksakna bukannya kemahiran menerang.

Untuk menjadi negara maju kita memerlukan seseorang mempunyai kemahiran melaksana di samping kemahiran menerang. Turn strategy into action. Adalah menjadi satu tanggungjawab pelajar kita hari ini, untuk bersaing diperingkat global, be sensitive to the change process. We cannot let ourself behind the global changes. We have to develop ourself or get left behind. Self development is about taking  responsibility for our learning. Always keep our skill relevant.

Pada penghujung pertemuan saya dengan pelajar saya, jangan sekali-kali malu bertanya pada apa yang kita was-was atau tidak tahu. Untuk mendapat ilmu dari Tok Guru, anak murid perlu sentiasa bertanya. Malu bertanya sesat jalan dan akhirnya kita menjadi bodoh sombong. Dari raut wajah 10 orang anak murid saya yang mengikuti program ini, mereka mempunyai masa depan yang cerah walaupun sekadar memiliki sijil dalam bidang fotografi.

     

No comments:

Post a Comment